prof. Ewa Biegas

Ewa Biegas jest absolwentką Katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. J. Ballarina oraz wiedeńskiego Universitat fur Musik und Darstellende Kunst w klasie prof. H. Łazarskiej , laureatką wielu prestiżowych międzynarodowych konkurów wokalnych oraz stypendystką Rządu Austrii, Szwajcarskiej Fundacji Thyll-Dur i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej. Wśród nagrań artystki znajdują się m.in.” Monbar” I. F. Dobrzyńskiego -partia Donny Marii (Polskie Radio -dyr. Ł. Borowicz), „Legenda Bałtyku” F. Nowowiejskiego – partia Bogny (Polskie Radio- dyr. Ł. Borowicz), ”Canzoni d’amore„ E. Bogusławskiego (Radio Katowice – dyr. M. Kaniowska), „Loteria na mężów” K. Szymanowskiego – partia Sary (Polskie Radio – dyr. M. Klauza), ”Chantefleurs et chantefables” oraz „20 kolęd” W. Lutosławskiego , a także pieśni G. Fitelberga op21, 22 (Acte Prealable), Te Deum A. Dvoraka (Pamplona Symfoni Orchestra – dyr. A. Wit) (Naxos). W 1999 roku zadebiutowała partią Lady Billows na deskach wiedeńskiej Studiobuhne w operze „Albert Herring ” B. Brittena. Od 2004 współpracuje z Operą Krakowską, gdzie zaśpiewała Halkę w „Halce”, Rozalindę w „Zemście nietoperza”, Małgorzatę w „Fauście”, Mimi w „Cyganerii”, Lizę w „Damie Pikowej”, Cio- Cio San w „Butterfly” , Tatianę w „Eugeniuszu Onieginie”, Ariadnę w „Ariadnie na Naxos”, Fata Morganę w „Miłości do trzech pomarańczy”. Podczas wieczoru inaugurującego otwarcie nowej siedziby Opery Krakowskiej wykonała partię Joanny w „Diabłach z Loudun” K. Pendereckiego. Występowała także na deskach Teatru Wielkiego Opery Narodowej, Bałtyckiej, Śląskiej , Łódzkiej i Bydgoskiej. W roku 2009 w Wiedeńskiej Kammeroper śpiewała partię Miss Wingrave w operze Brittena „Owen Wingrave”. Występowała podczas światowej premiery „Missa pro pace” W. Kilara w St. Patrick Cathedral w Nowym Yorku oraz Musikvereins Goldnen Saal w Wiedniu biorąc udział Gali Operowej z okazji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wykonała także „III Symfonię pieśni żałosnych” H. M. Góreckiego podczas Schlezwig- Holstein Musik Festival oraz VIII Symfonię K. Pendereckiego pod dyrekcją kompozytora w Teatro del Maggio we Florencji. W sezonie artystycznym 2011/2012 zadebiutowała na deskach Opery w Montrealu partią Księżnej w operze A. Dvoraka „Rusałka” pod batutą J. Keenan oraz Teatro Colon partią Hagith w operze „Hagith” K. Szymanowskiego pod dyrekcją B. Bronnimanna w reżyserii M. Znanieckiego. W Buenos Aires wzięła także udział w projekcie muzycznym „Des Conocidos” w reżyserii M. Znanieckiego wykonując „Hymny” K. Szymanowskiego oraz cykl „Niebo w ogniu” P. Perkowskiego natomiast w ramach projektu „Jutropera” uczestniczyła w realizacji „W poszukiwaniu Leara:Verdi” wykonując partię Kordelii. W 2015 debiutowała parią Tosci w operze „Tosca” G. Pucciniego w Operze Opavskiej otrzymując nominację do Nagrody Muzycznej za najlepszą partię pierwszoplanową roku. W 2017roku zadebiutowała partią Leonory w operze „Moc przeznaczenia” G. Verdiego, a w 2018 partią Silvy Varescu w operetce „Księżniczka Czardasza” E. Kalmana na deskach Opery Śląskiej. W tym samym roku wzięła udział w prapremierze opery A. Nowaka „Ahat Ili” wcielając się w partię „Ereszkigal” . W 2017 roku odbyła tourné po Niemczech wykonując Pasję Łukaszową K. Pendereckiego pod dyrekcją A. Wita. W roku 2019 kreowała partię Tytanii w operze H. Purcela „The Fary Queen” na Festiwalu Muzycznym w Wunzhen w Chinach. Obok repertuaru operowego i oratoryjnego wykonuje także cykle pieśni . Od 2005 wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach obecnie na stanowisku adiunkta dr hab. , od 2019r pełni funkcję dziekana wydziału Wokalno-Aktorskiego.